Thailand

Een 5-daagse reis van Bangkok naar Chiang Mai

De voorbereidingen

In eerste instantie was het plan om na Cambodja de stad Bangkok te gebruiken om door te reizen met de trein naar Maleisië. Vanuit Bangkok rijdt er namelijk een trein naar Penang, een mooie reis om veel van de omgeving te zien en uitgerust in Maleisië aan te komen. Maar de plannen zijn gewijzigd. Tijdens de eerste 3 maanden van de reis zijn we zoveel mensen tegengekomen die ons vertelden dat we Myanmar moesten aandoen, dat we dit advies ook maar zijn gaan opvolgen.

Qua voorbereidingen voor Thailand is er dus niet veel veranderd, voor de volgende stop wel, maar daarover later meer. Thailand is voor ons Nederlanders goed te bereizen. Je hebt voor dit land dus ook geen visum nodig. Lekker makkelijk een keertje, heerlijk. In de bus stappen in Cambodja, even de grens over richting Thailand, en vervolgens in de bus stappen richting Bangkok. Dit zou je denken…..

Bangkok, dag 1 & dag 2

De grensovergang Cambodja => Thailand

Zo gezegd, zo gedaan. Alles verliep voorspoedig. De bus was slechts 10 minuten te laat en ging slechts een half uurtje later weg dan gepland vanuit Siem Reap. Na 16 dagen Cambodja vind je dit al een hele prestatie, al word ik er nog steeds heel ongelukkig van dat bussen te laat komen en dat aankomsttijden niet blijken te kloppen.

Aangekomen bij de grens gaat het vlot, in slechts een kwartier tijd staat de stempel in het paspoort om Cambodja te verlaten. Maar toen, eenmaal aangekomen bij de grens van Thailand ging het mis. Slechts 4 balies die open zijn voor buitenlandse toeristen, en bussen vol die om het uur aankomen bij de grens. Resultaat: Bijna 4 uur verder voordat deze stempel in het paspoort is gezet, man man man wat een drama. Hier valt nog een training in efficiency en effectiviteit te geven.

Vervolgens nog 4 uurtjes in een minivan richting Bangkok en de volgende bestemming was bereikt. Ik had geluk, want de meeste rezigers moesten wachtten totdat de touringcar vol was. Deze vertrok pas 2 uur later. De minivan had plek voor 13 personen om rechtstreeks naar bangkok te rijden, ik was nummer 9. Na 13 uurtjes reizen was Khao San Road bereikt.

2e keer in Bangkok

Vorig jaar toen ik Sander en Malou in Australië had bezocht, had ik Thailand gebruikt als tussenstop. Hierdoor had ik al een 4-daags bezoek gebracht aan Bangkok en de meeste dingen al gezien. Ik hoefde dus geen fietstocht te doen van Co van Kessel, het Grand palace te bezoeken of naar een floating market te gaan. Het enige doel was om een treinticket te scoren richting Chiang Mai.

Onderweg kwam ik nog wel deze mooie tempel tegen, de naam moet ik jullie onthouden

Het mooie was wel dat ik aan de andere kant van de stad zat ten opzichte van vorig jaar. Nu is dat ook niet heel moeilijk in een stad met 18 miljoen inwoners, dus ik kwam nog genoeg dingen tegen die ik nog niet had gezien. Na een heerlijke wandeling van 19,5K door Bangkok was ik de trotse bezitter van 2 treintickets richting Chiang Mai. Missie geslaagd en de kilometers weer gemaakt voor deze dag.

Ondanks de regenachtige dag toch een mooi plaatje

De volgende dag zijn we in de trein gestapt richting Chiang Mai. Hier verblijven we 3 dagen om nog een beetje van de natuur te zien die Noord Thailand rijk is. En een ideale stop om even bij te komen voor de volgende 2 weken die komen gaan, rezien door Myanmar.

Het leven langs de spoorlijn in Bangkok, niet voor te stellen voor ons

Chiang Mai, dag 3 t/m dag 5

Na een 12 uur durende treinrit van Bangkok dan uiteindelijk in Chiang Mai aangekomen. Eveneens een plek die ik anderhalfjaar geleden al bezocht had, maar gelukkig is het een leuke stad om nog een aantal dagen te verblijven. Vorig jaar heb ik hier veel kilometers op de scooter gemaakt. Onder andere het Doi Inthanon national park bezocht en vele dorpjes in de bergachtige omgeving. Dit bezoek dus maar een aantal andere dingen plannen.

Doi Suthep national park

Doordat Chiang Mai is gelegen in een schitterende omgeving zijn er meerdere national parken in de buurt. Doi Suthep had ik nog geen bezoek aan gebracht, dus ik zag de kans schoon om daar deze keer verandering in te brengen. In dit national park is de beroemdste tempel van Chiang Mai gelegen, de Wat Phra That Doi Suthep. Een leuke rit bergopwaarts van zo’n 15 kilometer vanaf Chiang Mai bracht ons bij deze tempel. Ik moet eerlijk zeggen, Doi Inthanon is indrukwekkender en mooier.

Een stuk drukker dan bij Doi Inthanon

Het is bij de Wat Phra That Doi Suthep een stuk drukker dan dat we gewend waren, overal liepen mensen. Bussen reden af en aan de berg op, en er was geen foto te maken zonder een menigte mensen erop. Doordat het wat hoger is gelegen is het meteen een stuk kouder, een korte broek en een shirt was iets te fanatiek voor deze rit. Als je gaat, even een jasje of een trui meenemen dus.

Leuk om gezien te hebben, maar niet de mooiste tempel

Onderweg kom je nog langs een aantal watervallen die leuk zijn om te bezichtigen, maar verwacht ook hier niet al teveel van. Waarschijnlijk zijn ze in het regenseizoen indrukwekkender. Al met al was een leuke halve dag besteding om dit park te bezoeken, maar als je wat meer tijd hebt zal ik een ander national park bezoeken.

1 van de watervallen die langs de route ligt op weg naar Doi Suthep

Busticket regelen om richting Myanmar te reizen

De reden dat we richting Chiang Mai waren gegaan is omdat we besloten hadden om richting Myanmar te reizen. De afgelopen 3 maanden waren we veel reizigers tegengekomen die ons erop geattendeerd hadden dat Myanmar echt een must was om te bezoeken. Een bijzonder land, zeker omdat de grenzen nog niet al te lang opengesteld zijn voor ons als toeristen. Bepaalde plekken in het land zijn nog steeds niet begaanbaar voor ons, omdat er nog hevige gevechten zijn. Het toerisme is nog niet heel erg ontwikkeld, wat het dus interessant maakt om nu nog te zien. Er is hier nog geen McDonalds of een Starbucks te vinden, alleen maar lokale restaurants en koffietentjes, perfect!

Er zijn ook maar 4 grensovergangen die opengesteld zijn om Myanmar binnen te komen. Vanaf Chiang Mai rijdt er een bus naar MAE Sot, de grenspost aan de grens bij Thailand, waar je de grens mag oversteken. Deze hebben wij ook gebruikt, samen met nog slechts 4 andere toeristen, allemaal komend uit Israel. Het hotel waar we verbleven heeft de tickets voor ons geboekt. Voor slechts 8,= euro een busreis van zo’n 9 uurtjes richting de grens met Myanmar. Op naar het volgende avontuur.