Vietnam


Een 26-daagse reis van Hanoi naar Phu Quoc

De voorbereidingen

Visumaanvraag

Vietnam behoort tot 1 van de landen in Zuid-oost Azië waar je ook nog een visum voor moet regelen. Gelukkig voor ons was dit proces een stuk eenvoudiger dan het aanvragen van een visum voor China. Via de site van http://www.e-visums.nl is dit binnen 10 minuten gepiept. Tegenwoordig is de technologie zover ontwikkelt dat je met je smartphone foto’s kan maken van je paspoort en je pasfoto’s. Door deze eenvoudig up te loaden op deze site en een betaling te doen van 39,95 euro per visum, ben je 3 dagen later trotse eigenaar van een 30 dagen visum voor Vietnam. Een kind kan de was doen!

Treinreis vanuit China naar Vietnam

Doordat onze reis in China in Dali was geëindigd, hadden we een tweetal keuzes om Vietnam in te reizen. Of vliegen vanaf Kunming naar Hanoi, of met de nachttrein vanaf Kunming naar Hanoi. Vanwege de goede ervaringen met Mark Batenburg van http://www.treinkaartjeschina.nl hebben we ervoor gekozen om wederom een beroep op hem te doen. Hij heeft ook de treinkaartjes voor Vietnam voor ons geregeld. Perfecte service wederom. Na een prima treinreis, in een tot nu toe de beste nachttrein waarin we hebben verbleven, kwamen we om 05:30 uur in de ochtend aan in Hanoi. Snel het hostel opgezocht dat op slechts een kwartier lopen van het station Hanoi lag om nog een paar uurtjes extra slaap te pakken. In totaal waren we slechts 75,= euro per persoon kwijt om op deze manier Vietnam binnen te komen.

Hanoi, dag 1 t/m dag 3

We hebben ervoor gekozen om niet al te lang in Hanoi te blijven hangen. Een drukke stad; veel verkeer, veel scooters, veel lawaai, veel getoeter, veel uitlaatgassen, veel hectiek. Kortom, na alle rust van de afgelopen 2 weken weer volop chaos. En daar zitten we niet op te wachten. Tel daarbij op dat de stad Hanoi niet heel veel bezienswaardigheden heeft, dus 2 volle dagen moet voldoende zijn om deze stad te ontdekken.

Het straatbeeld van Hanoi, Bia Hoi en het oude centrum

Zoals hierboven al beschreven is het in Hanoi een redelijke chaos. Veelal scooters maken deel uit van het straatbeeld. Maar ook veel ander gemotoriseerd verkeer en straatverkopers die de fiets volgeladen hebben met een complete schoenen- of groentenwinkel. Tevens veel streetfood zoals noodles met beef, chicken en rice & gebakken banaan, zijn op elke hoek van de straat te vinden.

Een normaal straatbeeld in Hanoi, verkopers die over de straten lopen met hun “winkel”

Wat ook opvalt is dat bij alle streetfood restaurants en barretjes kleine plastic kinderstoeltjes staan als “terras”. Ik denk dat dit echt hoort bij de stad Hanoi, ( of misschien wel bij heel Vietnam ) maar tot dusver ben ik dit nergens anders tegengekomen. En om eerlijk te zijn zit het nog best lekker ook zo’n klein stoeltje. Vooral in het oude centrum is dit het geval, en probeer in de avonduren even Bia Hoi mee te pakken. Hier hebben we spotgoedkoop bier gedronken, voor 11.000 Dong per stuk, dat is omgerekend zo’n 0,35 cent. Geweldig. Veel backpackers, veel locals, een gezellige drukte. Een ideale avondbesteding. 

Nog zo’n Vietnamese verkoper met een traditionele Nón Lá op zijn hoofd

Hao Li gevangenis

Hanoi is een stad met weinig echte grote publiekstrekkers, dus het is even zoeken wat je kan gaan bezichtigen als je hier bent. Onze keuze is gevallen op de Hao Li gevangenis. Momenteel doet deze gevangenis dienst als een museum. Het grootste deel van de gevangenis is ergens in het begin van de jaren ’90 afgebroken. Toch hebben we ons hier een uurtje of 2 kunnen vermaken.

De gevangenis bood plaats aan zo’n 500 gevangenen, maar meestal waren dit er zo rond de 2000. Onder erbarmelijke omstandigheden werden hier Vietnamese communisten gevangen gehouden. Er zijn cellen te bezoeken, de death row is te zien, een guillotine, fotoverhalen van vroeger en er is een deel ingericht aan de periode dat Amerikaanse piloten hier gevangen zaten. Een interessant stukje geschiedenis, en dat voor een kleine entreeprijs van slechts 30.000 Dong, omgerekend 1 euro.  

Kleine cellen, uitgehongerde mannen, confronterend om te zien hoe het er aan toe ging

Train street Hanoi

Iets verborgen, net buiten het old quarter van Hanoi, ligt Train Street. Hier zijn het niet de bromfietsen die het grootste gevaar zijn voor de locals wanneer ze de voordeur uitstappen. Nee, het is de trein. 2 keer per dag dendert er hier een trein voorbij, op slechts een metertje van het dagelijkse leven van de mensen die wonen aan het spoor. De bewoners doen hier de afwas, lopen langs het spoor met de boodschappen en de was hangt te drogen op slechts een paar centimeters van het spoor. Bizar!

Gelukkig zijn er gezette tijden dat de trein voorbij komt, en zijn het er slechts 2 per dag. Hang dus niet de waaghals uit en loop niet over het spoor wanneer je niet weet wanneer de trein eraan komt! Safety first. 

Het spoor ligt op slechts een meter van de bebouwing, de was hangt gewoon te drogen 

Het Mausoleum van Ho Chi Minh

Als laatste hebben we nog het mausoleum van Ho Chi Minh bezocht. Althans, de buitenkant ervan en het park ernaast. Het is namelijk maar op gezette tijden open, en die zijn vroeg in de ochtend. Namelijk van 07:30 uur tot 10:30 uur. Hier waren we niet op voorbereid, waardoor we dus voor een dichte deur stonden. Op zich niet zo’n heel groot probleem, want het was niet mijn wens om Ho Chi Minh met eigen ogen te zien. Hij ligt namelijk gebalsemd opgebaard. Voor veel Vietnamezen is het wel de meest belangrijke plek die ze kunnen bezoeken. Wij lieten de eer aan hun. Van buiten is het wel een imposant gebouw, met constante bewaking door tientallen wachters.

Het imposante mausoleum van Ho Chi Minh 

Als je iets voorbij het mausoleum loopt richting West lake ( Hó Tây ) kan je aan de linkerkant nog het park bezoeken. In dit park is een museum, staat het huis van Ho Chi Minh waar hij heeft gewoond, zijn werkkamers, de garage voor zijn vele auto’s en een schitterend aangelegde tuin. Als je toch in de buurt bent, is het verstandig om hier ook nog even doorheen te lopen. Mooie gebouwen, een leuke wandeling, en het is nog gratis ook. Na het bezoek even een bezoek gebracht aan het meer ietsjes verderop. Een wandeling langs de ambassades met veelal geweldige gebouwen maakten deze dag compleet. 

In het nabijgelegen park naast het mausoleum vind je dit soort gebouwen

Cat Ba Island, dag 3 t/m dag 6

Na 2 volle dagen was het genoeg geweest in Hanoi, op naar een eiland gelegen voor de kust bij Halong Bay. Dit eiland is een stuk rustiger dan Halong Bay en voorzien van veel natuurschoon. Meer dan de helft van het eiland is namelijk een national park, en het is heerlijk om hier een aantal uren in rond te dwalen en verschillende hikes te doen. Cat Ba town is op dit eiland de uitvalsbasis om verschillende activiteiten te ondernemen. De bekendste activiteit is om een mooie cruise door Halong Bay en/of Lan Ha Bay te maken. Maar ook kajakken, het Cat Ba National park, de verschillende grotten op dit eiland en het rondtouren op een scooter zijn populaire activiteiten op dit eiland. Genoeg te doen dus in 3 dagen tijd!

Afgelegen stranden, niet veel toeristen, af en toe zelfs een privéstrand tot je beschikking

Cat Ba Island

Het gehele eiland van Cat Ba is niet heel groot. Wanneer je een gehele dag een scooter huurt, voor ongeveer 90.000 Dong, omgerekend zo’n 3,= euro, dan zie je met gemak het hele eiland. En het is echt een aanrader om dit te doen. De wegen zijn strak geasfalteerd, je kan er niet verdwalen omdat er maar 2 “hoofdwegen” over het gehele eiland zijn en het is niet druk. Je voelt je er echt compleet veilig op je scooter. Wanneer je er een gehele dag voor uit trekt kan je een aantal grotten bezoeken, het gehele eiland rondrijden en de hike doen naar de top van 1 van de bergen in het Cat Ba National park. Hierover straks nog meer. Ook rij je langs een aantal stranden, waar als je geluk hebt, (bijna) niemand anders aanwezig is. Prima eiland gevoel dacht ik zo.

Cat Ba island, mooie natuur en nog heerlijk rustig

Cruise naar Lan Ha Bay & Monkey Island

Op de tweede dag dat we op het eiland van Cat Ba zijn hebben we een cruise genomen door het geweldige landschap. Dit is ook eigenlijk de reden dat de meeste toeristen deze plek bezoeken. De meeste verblijven in Halong Bay, wij verkozen het iets rustigere en mooiere Cat Ba. Om 06:30 uur werden we bij het hotel opgehaald om vervolgens op de boot te stappen. Eerst een heerlijk ontbijt rond een uurtje of 07:30, met rijst, annanas & noodles overigens. Maar als de wekker staat om 05:45 uur gaat dit er al best wel in rond deze tijd. Een beetje aanpassen moet je toch als je in Azië bent, brood kennen ze op de meeste plekken niet. 

Na ongeveer anderhalf uur varen tussen de schitterende bergen door die hoog boven water uittorenen, zijn we aangemeerd in een prachtige baai. Doordat we de cruise richting Lan Ha Bay hadden genomen, was het een stuk rustiger dan de de cruise door Halong Bay. Er komen hier een stuk minder toeristen, wat de beleving van de omgeving ten goede komt. Hier aangekomen konden we kanoën, en om sommige plekken waren we gewoon alleen. Erg speciaal. Waarschijnlijk omdat we ook zo vroeg weggingen, want toen we vertrokken na zo’n anderhalf uur kanoën, begon het wel wat drukker te worden. Maar goed, een hele beleving op zich, in zo’n omgeving, alleen de natuur voor jezelf en het geluid van peddels die het water inglijden als een mes dat door warme boter snijdt, fantastisch!

Schilderachtige plaatjes, een aantal kanoërs in het blauwe water met de rotsen op de achtergrond

Monkey Island

Na een uitgebreide lunch op de boot, met onder andere beef, rijst, groenten, diverse vis en vers fruit, was er nog een stop om een uurtje te zwemmen. Een heerlijke plek met strandjes waar je heen kon zwemmen waar je echt de enige was, schitterend. Daarna koers gezet richting Monkey Island. Een klein eilandje gelegen in de baai van Ha Lan. Op dit geisoleerde eiland leven dus apen, zoals de naam al doet vermoeden. Op het strand zijn ze redelijk gewend aan de mensen en worden ze ook gevoerd, iets wat je eigenlijk niet zien wil. Vandaar dat we de berg op het eiland op zijn geklommen. Ten eerste om van het uitizcht te genieten natuurlijk, maar ook omdat je de apen daar in hun natuurlijke omgeving tegenkomt. 

Op de top van de berg van Monkey Island, mooie vergezichten

Ik moet eerlijk toegeven, het is een behoorlijk pittige, en redelijk gevaarlijke klim. Zeker omdat de meeste mensen die het doen dit gewoon op teenslippers doen. Hier was ik er ook overigens eentje van, maar dit terzijde. Geen aangelegde paden hier, maar echt een steile beklimming over gevaarlijke rotspartijen. Maar de route door het bos heen, en steil omhoog, geeft wel zicht op bepaalde plaatsen waar af en toe de apen echt dichtbij komen in hun omgeving. Je hoort ze boven je ritselen in de struiken, ze springen van boom naar boom, en toch zie je ze meestal niet. Erg indrukwekkend, en als je dan toch een glimp van ze opvangt met bovenstaande uitzichten, dan wordt je toch wel even heel blij. 

Het blijft toch een mooi gezicht om diere te spotten in hun eigen omgeving

Cat Ba National Park

In het Cat Ba National Park zijn een aantal schitterende hikes te doen waaronder een hike naar de top van 1 van de bergen. Deze bedroeg ongeveer zo’n 2 en een half uur in totaal. Prima om de ochtend mee te beginnen. Na een heerlijke rit op de scooter van een uurtje waren we dan aangekomen in het park. Slechts 40.000 Dong entree, en 10.000 Dong parkeergeld voor de scooter verder, hebben we zo’n 3 uur doorgebracht hier. Een hike van in totaal iets meer dan 4 kilometer, maar wel redelijk heftig de berg op, bracht ons naar het viewpoint van dit National park. 

Als je denkt dat je er al bent, loop dan nog even die extra 500 meter omhoog. Hier vind je namelijk een nog veel mooier, en ietsjes hoger gelegen, natuurlijker viewpoint. Een schitterend uitzicht over een groot deel van het eiland is je beloning.

Het uitzicht in Cat Ba National Park

Ninh Binh, dag 7 t/m dag 10

We zijn met de bus vanuit Cat Ba verder naar het zuiden gereisd om in de omgeving van Ninh Binh een aantal dagen te verblijven. De stad Ninh Binh zelf is niet heel spectaculair, maar de omgeving van Ninh Binh des te meer. We verbleven dan ook op een aantal kilometer van Ninh Binh in een plaatsje genaamd Trang An. Midden tussen de bergen sliepen we hier in een rustig gelegen hotel midden in de natuur, geweldig.

Boottocht in Tam Coc

Gelegen tussen de mooie karstbergen ligt het plaatsje Tam Coc. Vanuit deze plek hebben we een schitterende boottocht gemaakt tussen al het natuurschoon dat hier te vinden is. We hadden de wekker vroeg gezet, om 05:45 uur om precies te zijn, zodat we om 07:00 uur aanwezig konden zijn. Op deze manier waren we de vele toeristen voor die vanaf een uurtje of 09:00 in de boten stapten. Zonde van al die foto’s natuurlijk, die vele toeristen erop en het natuurschoon verloren. Maar gelukkig was dit bij ons niet het geval. Er was welgeteld nog 1 andere persoon zo vroeg uit de veren, zodat we konden genieten van de gehele natuur voor onszelf.  

In alle vroegte was er nog niemand anders te bekennen dan ons

Tijdens de anderhalf uur durende boottocht kwamen we langs afgelegen boerderijen, langs rijstvelden en onder een aantal grotten door. Een aantal lokale vissers lagen in hun boten te vissen, de was werd gedaan aan de bedding van de Ngo Dong rivier door de huisvrouwen en verschillende boerderijdieren dronken water uit de rivier. Schitterend om te zien en alles van zo dichtbij mee te maken, en dat omgeven door prachtige natuur en geen enkel geluid. Het enige wat we hoorden waren vogels die hun ochtendliederen ten gehore brachten.   

Locals die nog een uiltje lagen te knappen op het water op de vroege morgen

Op de scooter langs Trang An, Tam Coc & andere omliggende plaatsjes

Tijdens de dagen van ons verblijf in de Ninh Binh regio hebben we een scooter gehuurd bij ons hotel. Op deze manier kan je in korte tijd toch veel van de omgeving zien, al is het ook makkelijk te fietsen. De omgeving is hier namelijk erg vlak, dus de benen van Marco Pantani heb je niet nodig hier. Rij langs de vele kleine en afgelegen dorpjes, en ga vooral van de hoofdwegen af. De wegen zijn iets minder begaanbaar, maar je komt wel op mooi afgelegen plekken. Ook zijn er voldoende rijstvelden te zien en zijn er verschillende grotten te bezoeken in de omgeving. De natuur verveelt je niet op deze plek van Vietnam. Het heeft veel weg van Halong Bay en Cat Ba, maar dan niet omringd met veel water maar met land. Wat opvalt als je aan het ronddwalen bent door de omgeving is dat de plaatselijke specialiteit geit is. Langs de weg staan mondjesmaat vrouwen die met hun verkoopwaar uitgestalt een kraampje bemannen. Een geit is zijn geheel is dan het aanzicht dat je aanschouwt. Toch ook wel weer bijzonder. 

Op de scooter/fiets kom je langs de mooiste plekjes in Nihn Binh

Al met al zijn we in totaal 3 dagen in deze omgeving geweest, maar je kan er ook gerust een aantal dagen meer voor uittrekken als je het rustig aan wil doen. Het is een ideale omgeving om even bij te komen van alle hectiek. 

Hoi An, dag 11 t/m dag 14

Het was al een tijdje geleden dat we in een nachttrein richting onze volgende bestemming gingen, dus de route van Nihn Bihn richting Hoi An leek ons een mooi alternatief om deze vorm van reizen weer eens op te pakken. Met een treinreis in het verschiet van zo’n 15 uurtjes waren we er weer helemaal klaar voor. Een heerlijk zacht bed, een lekkere warme deken, een flesje water wat op je stond te wachten en fris en fruitig na een goede nachtrust zo’n 700 kilometer verder zuidwaarts bij de volgende bestemming aangekomen. Immers, dit waren we gewend van de nachttreinen tot op heden. Maar niet elke keer hebben we dit geluk. 

Deze nachttrein was een stuk minder luxe dan de vorige die we gewend waren. De wc’s waren uit de jaren ’70, de bedden kwamen rechtstreeks uit een gevangenis en waren zo hard als een blok beton en de dekens, dat waren met papieren zakdoekjes zo dun. Je eerste ingeving is op zo’n moment, ach, het is 28 graden, dus zo’n dun dekentje is prima, maar niets is minder waar. De airco stond op zo’n standje dat het een Siberische winternacht leek in de trein. Wat een drama, geen oog dichtgedaan deze nacht. Het enige voordeel was dat ik de zonsopgang mooi kon meemaken om 05:20 uur, de rest van de treinreis heb ik uit mijn geheugen gewist.

Mi An Villa Hotel

Na dus een gebroken nacht kwamen we aan in DaNang. Hoi An heeft immers nog geen treinstation dus de laatste 35 kilometer hebben we met een taxibusje afgelegd. Dit samen met 4 Spaanse meiden die we hebben leren kennen in de trein. Na een aantal potjes UNO en het delen van verschillende reiservaringen was een goed contact ontstaan. Hierdoor konden we mooi met 6 personen in 1 taxi richting Hoi An. Hier werden we keurig voor de deur afgezet van ons hotel. En wat is er heerlijker dan na een slechte nachtrust terecht komen in een verborgen pareltje van Hoi An. We konden zelfs al om 09:30 uur inchecken en zijn deze dag niet verder gekomen dan het heerlijke zwembad bij ons hotel. Het was een villa met hooguit 8 kamers, dus heerlijk rustig en perfect om even bij te komen.

Prima plekje, Mi An Villa Hotel in Hoi An

An Bang beach

De eerste 10 dagen van ons verblijf in Vietnam waren prima, alleen het weer zat zo nu en dan nog wel eens tegen. Redelijk wat regen gehad, en de dagen dat het droog was hadden we hooguit zo’n 20% van de dag zonneschijn. Het was dan ook een cadeautje dat het in Hoi An 4 aaneengesloten dagen 29 graden met een zonnetje was. Ideaal strandweer dus! Nadat we de eerste dag niet veel verder waren gekomen dan het zwembad van onze eigen villa, hebben we de tweede dag de fiets gepakt en zijn richting het strand gefietst. Je kon namelijk gratis gebruik maken van de fietsen bij ons hotel, een prima service natuurlijk. 

Op slechts 5 kilometer fietsen kwamen we aan bij An Bang beach. Naast Cua Dai is An Bang 1 van de 2 stranden die Hoi An rijk is. Het was een redelijk ruige zee hier, met een aardige golfslag. Er stond een aardig windje, maar het was goed vertoeven hier. In de ochtend een aantal uurtjes op het strand gelegen, in de middag verhuist naar 1 van de beachclubs die het strand rijk is. Op heerlijke bedden hebben we hier de laatste uurtjes van de dag genoten van een drankje, de muziek, het zwembad en de zon. 

Het zwembad bij 1 van de beachclubs aan het strand
Het uitzicht vanuit het zwembad op de zee

Het stadscentrum van Hoi An

De kronkelende, gezellige, smalle straatjes van het stadscentrum van Hoi An staan ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO. En meteen wanneer je dit oude centrum bezoekt, zal je dit beamen. Misschien wel het gezelligste centrum waar ik tot nu toe ben geweest. Veel restaurants, barretjes, kunstgalerijen, lokale winkeltjes en kleermakers sieren het straatbeeld. Maar misschien is het de aanwezigheid van de vele lampionnen door het gehele centrum wat het zo schilderachtig maakt als je hier door de straten loopt. De winkels, de huisjes, de bruggen en de straten zijn allemaal verlicht door deze lampionnen. Je komt er in deze stad niet onderuit, en misschien is dat wel hetgene dat Hoi An zo gezellig maakt. 

Er is een grote verscheidenheid aan kwaliteit restaurants in dit stadje, waardoor het verblijf het stuk aangenamer wordt. Tot nu toe in Vietnam heb ik hier het beste gegeten. Vooral de Báhn Mi’s op de hoek van straat waren van goed kwaliteit. Elke ochtend werden we verwend met een vers broodje met ei, gehakt, mint en koriander. En dat voor slechts 20.000 Dong, nog geen 0,75 cent. Verder kan je in het centrum onder andere nog een boottocht maken, de Japanse brug bezoeken en een pak op maat laten maken voor weinig. Leuk als je op vakantie bent en snel weer terugvliegt naar huis, helaas niet als je op wereldreis bent.  

De gekleurde lampionnen sieren het straatbeeld van Hoi An

Fietsen door de omgeving van Hoi An

Aangezien auto’s en scooter niet in het centrum van Hoi An mogen komen, is de fiets en de benenwagen het ideale vervoersmiddel in deze kleine stad. Bij ons hotel hadden we het geluk dat er gratis fietsen te leen stonden, dus we konden elke dag heerlijk op pad. Niet alleen in het stadje Hoi An zelf, maar ook vooral veel door de omgeving gefietst. Het is hier vlak dus het is een ideale fietsomgeving. Hoi An is omgeven door rijstvelden, verschillende kleine dorpjes en pitoreske uitzichten bij het strand. Ideaal om je een tweetal dagen op de fiets te kunnen vermaken.  

Je kan ervoor kiezen om een georganiseerde fietstocht te doen in Hoi An. Het lijkt een beetje op de Co van Kessel fietstocht in Bangkok, maar je kan er natuurlijk ook zelf voor kiezen om een aantal plekken te bezoeken. Dit hebben wij dan oook maar gedaan, lekker rondfietsen en kijken waar je uitkomt. Ik denk dat we al met al zo’n 40 kilometer in de omgeving gefietst hebben en veel gezien hebben. Je voelt je best wel veilig als je eenmaal buiten de stad fietst, in het centrum van Hoi An kan het nog wel een spannend worden. Verkeersregels zijn er namelijk amper. Je moet maar meegaan met de menigte. 

Heerlijk zo’n modderbad met 29 graden en een zonnetje

Dalat, dag 15 en dag 16

Na een paar heerlijk rustige dagen, gaan we verder zuidwaarts richting het bergdorpje Dalat. Deze stad is vooral bekend om de wijnen, volgens mij is het de enige plek in Vietnam waar wijn wordt gemaakt. Verwacht niet een smaakexplosie in je mond zoals je van een heerlijke Chileense Carmenere kan genieten. De wijn is hier namelijk niet te zuipen, het is dat je af en toe een glas wil proberen, maar een nieuwe wereldwijn wordt het zeker niet.

Ondertussen zijn we echte treinreizigers geworden, dus ook deze afstand werd per nachttrein afgelegd. Althans, de afstand tot Nha Trang, de laatste 4 uurtjes doen we met de bus. Het transport is overigens super goedkoop hier in Vietnam. Voor 130.000 Dong ben je zo een kilometer of 200 verder in dit land, en dat is omgerekend slechts een eurootje of 5. Maar goed, even terug naar de trein. De afgelopen reis was niet al te best bevallen, dus we hoopten op een andere ervaring dit keer. En tot 13 kilometer voor het einde van de reis was er ook niks aan de hand, totdat de trein opeens stopte….

Noodweer….

De hele nacht had het hard geregend, en misschien de dagen daarvoor ook al wel maar daar hebben wij gelukkig niks van meegekregen. We zaten namelijk 600 kilometer noordwaarts waar het schitterend weer was. Maar Vietnam had te maken met de naweeën van een tropische storm, en die kunnen nogal heftig zijn.

De rivier was overstroomd waardoor het een grote kolkende massa was geworden

Met het einde in zicht stopte de trein opeens midden op het spoor. Een kolkende watermassa van een uit de voegen gebarsten rivier was het aanzicht op zo’n 6 meter van onze trein. Harde stortregens en windstoten maakten het weerbeeld compleet. In eerste instantie denk je nog dat er niet veel aan de hand is, maar even later schrik je dan toch heel erg. Op nog geen 25 meter van ons treinstel vinden er reddingswerkzaamheden plaats. Het waterpeil is ongeveer anderhalve meter gestegen en de stroming is erg sterk. Verschillende bewoners van de huizen naast het spoor zijn vast te komen zitten in jun huizen en kunnen geen kant meer op. Gelukkig liep alles goed af, doordat er vele locals waren die hulp hebben aangeboden. Met touwen, reddingsvesten en boeien werden de mensen uit hun huizen bevrijd. Later in het nieuws hoor je dat er door deze overstromingen in deze regio 12 mensen zijn omgekomen, heftig om dit met eigen ogen te aanschouwen. De 8 uren vertraging neem je dan voor lief…

Vanuit de trein werd al snel duidelijk dat het erg heftig was buiten, wij mochten niks doen

Lang Biang, het hoogste punt van Dalat

Doordat we door deze vertraging pas om 21:30 uur ’s avonds in Dalat aankwamen, misten we een gehele dag van onze planning is dit toch wel leuke plaatsje. Het was dus even kiezen wat we de volgende dag gingen doen, maar hoog op mijn lijstje stond toch wel het beklimmen van de Lang Biang. Dit is het hoogste punt van Dalat en is gelegen op 2167 meter. Een schitterende hike richting de top van zo’n 3 1/2 uur lag in ons verschiet. 

Met de lokale bus zijn we zo’n 15 kilometer buiten DaLat gereden, om het national park in te gaan waar de hike begon. Nou ja, de hike begint eigenlijk rechtsnaast de ingang van het park. We waren echter wel zo netjes om de 30.000 Dong per persoon aan entree te betalen, al is het alleen al om even gebruik te mogen maken van de WC. Voor de echte Nederlanders onder ons, je had ook zo kunnen doorlopen, dan had je helemaal een goedkope dag gehad. 

In het begin van de hike zijn er vele open velden te vinden met uitzichten over DaLat

Het begin is even moeilijk….

De eerste 500 meter van de route zijn redelijk makkelijk te vinden. Een brede zandweg omhoog langs verschillende kassen is makkelijk te doen. Maar dan moet je even opletten anders loop je zo verkeerd. Er is namelijk links van je een pad dat tussen de koffieplanten door loopt de berg op, deze moet je omhoog nemen en niet het zandpad volgen. Hier waren wij al bijna verkeerd gelopen. Gelukkig had ik foto’s gemaakt van herkenningspunten van de route, deze kwamen dus goed van pas. 

De route loopt dus tussen de koffieplanten door, langs open velden met paarden en een aantal kleine waterpartijen. Een schitterend stuk meteen, en met het weer dat we hadden was het echt genieten. Na ongeveer een kilometer veranderd het landschap. Hier verruilt een dennenbos de vergezichten en hike je heerlijk in de schaduw toch wel een aantal zware colletjes omhoog. Dit houdt ongeveer zo’n 3 kilometer aan, best een heftig en pittig stuk, maar zeker de moeite waard.

Langs de koffieplantages, de akkers en de waterpartijen met op de achtergrond het dennenbos

Zware klim naar de top

Na een kilometer of 4 hiken kruis je een weg. Hier rijden de 4×4 Jeep’s met hordes toeristen de berg op. De mogelijkheid bestaat namelijk ook om je te laten rijden naar de top, maar dat is voor de Chinezen zeg ik altijd maar. Wanneer je van de natuur houdt is het toch heerlijk om 15 kilometer door de natuur te banjeren op een zonnige dag. Echt vakantie!! Het 2e deel van de hike is slechts nog 3 kilometer naar de top, maar vergis je niet. De eerste 2 kilometers zijn nog goed te doen, maar de laatste kilometer, dat is ff een pittige. Zeg maar de Alpe d’Huez na een tourrit van 180 kilometer. Deze doet even pijn. 

Een uurtje of 2 ben je bezig om door het mooie dennenbos je weg te vinden omhoog

De laatste kilometer is dus de pittigste van de hele hike. Dwars door de jungle, krappe paden, overwoekerd met planten en oneven stappen omhoog. Tel daarbij op een hoge luchtvochtigheid en hevige regenval de afgelopen dagen en de uitkomst die hoef ik je niet te vertellen. Maar goed, voor je conditie is het een prima dagje. Het uitzicht na deze hike is niet het mooiste van de wereld, maar toch goed genoeg om je er bijna 4 uurtjes voor in het zweet te werken. Het enige nadeel van deze hike was wel dat je dezelfde weg terug loopt. Eigenlijk dus 2 keer dezelfde route, en dat is iets waar ik niet van hou. Maar goed, we moesten toch terug naar DaLat, en dit is nu eenmaal de enige optie. In totaal 16,7K gelopen, met 154 verdiepingen, prima workout, en de moeite waard. 

MuiNe, dag 17 en dag 18

Misschien hadden we achteraf nog wel een dagje langer kunnen blijven in Dalat, maar de planning was er toch om de kustplaats MuiNe voor bijna 3 volle dagen aan te doen. Hier hadden we namelijk goede verhalen over gehoord, dus op tijd de spullen gepakt en op weg met de bus naar MuiNe. Om 07:00 uur stonden we paraat om plaats te nemen in de bus. Misschien had ik dit nog niet verteld, maar de bussen zijn perfect hier in Vietnam. Zogenaamde “sleepers”, bussen met een sofa waar je als een koning in kan liggen. Compleet uitgerust kom je aan op je volgende bestemming. 

MuiNe Hills hostel

Een private room in een hostel voor 8,= euro, inclusief een zwembad. Dat zijn toch bijna de standaarden die we hanteren hier na bijna 3 weken Vietnam. En dat lukte ook weer in MuiNe. Een supergezellig hostel, met veel dingen te doen en te beleven. Wat dacht je van een “pillowfight” boven het zwembad, beerpongwedstrijden en verkleedavonden, klinkt goed toch? Een  prima keuze om hier 2 volle dagen te verblijven. Overigens kwamen we hier ook nog 2 Nederlandse reizigers tegen die we op Cat Ba tegen waren gekomen, kleine wereld zo blijkt maar weer. 

Prima plek om te vertoeven voor 2 dagen, MuiNe Hills Backpackers hostel

Zonsopgang bij de White Sand Dunes

Om de zonsopgang mee te maken bij de white sand dunes moet je nu eenmaal de wekker op tijd zetten. 03:30 uur, met een snooze moment tot 03:45 uur, je moet er wat voor over hebben. De zon komt nu eenmaal vroeg op hier in Vietnam, om 05:12 uur om precies te zijn. En aangezien we nog een rit van zo’n 34 kilometer voor de boeg hebben, was het dus een korte nacht met slechts een 4tal uurtjes slaap. Maar goed, tegen de kinderen van mijn vrienden zeg ik altijd: ” Slapen is voor apen”, dus niet aanstellen en van de dag gaan genieten.

Niemand te bekennen op de vroeg morgen, alleen de maan nog hoog aan de hemel

Nu zijn wij als Nederlanders natuurlijk aardig wat duinen gewend, dus de White Sand Dunes zijn voor ons ietwat tegenvallend. In vergelijking met het duingebied bij Schoorl bijvoorbeeld valt dit in het niets. En laat staan als je ook in de Sahara bent geweest, dan is dit slechts een zandbak. Maar goed, om de zonsopgang mee te maken op deze plek is dan toch wel een beetje mooi, zeker als de kleuren van de natuur een beetje willen meewerken. Een prima begin van de dag, ik ben mijn korte nachtrust alweer vergeten.

De zon liet zich mooi zien in de vroege ochtend met als resultaat dit prachtige kleurenpalet

Red Sand Dunes

Van de witte naar de rode zandduinen. De witte zandduinen stelden voor ons al niet al teveel voor, laat staan de rode zandduinen. Hooguit een 50tal heuvels die veelal niet hoger zijn dan een meter of 15 vormen dit natuurverschijnsel. Je kan er sandboarden, maar verder dan 10 meter omlaag kon je niet. De kleuren zijn wel schitterend overigens. Een bezoekje van hooguit een half uurtje is meer dan voldoende.

Het kleurencontrast maakt veel goed 

MuiNe fishing village

Doordat MuiNe aan de kust ligt van Vietnam, is een grote bron van inkomsten de visserij. Langs de kust zijn er dan ook schitterende vissersdorpjes te vinden, waar de lokale bevolking in alle vroegte al druk in de weer is. Wanneer je het dorp binnen komt rijden heb je een schitterend overzicht over de honderden kleurrijke vissersbootjes die het water trotseren.  

Geweldig uitzicht als je het vissersdorpje komt binnen rijden

Doordat we het dorpje in alle vroegte hadden bezocht was er volop bedrijvigheid op het strand. Het was immers pas 07:00 uur, terwijl het al voelde of het ergens rond het middaguur was. Half4 ’s nachts opstan heeft zo ook zijn voordelen, je haalt immers alles uit de dag. 

Vooral vrouwen waren bezig met de visvangst van deze ochtend. De mannen kwamen van de boten af, terwijl de vrouwen de vis schoonmaakten, sorteerden en richting de markt verscheepten. Er was een grote verscheidendheid aan vis, krab, langoustines, kreeft & inktvis te zien. En heel mooi om te zien de grote hoeveelheden die uit de zee werden gehaald. Een conclusie die je hieruit kan trekken is toch wel dat je in de meeste restaurants toch wel elke dag verse vis aangeleverd krijgt op je bord. En dat alles voor een vriendelijke prijs. 

Grotendeels vrouwen aan het werk op het strand in het vissersdorpje

Fairy stream MuiNe

Als laatste hebben we nog de fairy stream bezocht in MuiNe. Dit is een soort van beekje die door een kloof van rode rotsen en junglebomen zijn weg baant. De eerste 500 meter stellen nog niet zo heel veel voor, de uitzichten en de natuur om je heen zijn nog niet van de schoonheid die je na ongeveer een kilometer wel ziet. Het is vooral de sterke visgeur die je aandacht trekt. Waar deze vandaan komt heb ik geen idee van, misschien dat iemand anders het mij kan vertellen. 

Het begin van de fairy stream

Op je blote voeten loop je door het ondiepe water een tocht stroomopwaarts door het water. Later blijkt pas wat voor een schitterende omgeving dit eigenlijk is. Het contrast van de vuurrode rotsen met witte accenten en de groene jungle aan de andere kant van de stream maken deze omgeving het bezoeken zeker waard. Tel daarbij op de strakblauwe lucht en het schilderijtje is compleet.

Mooie contrasten van verschillende kleuren bij de fairy stream

Aan het einde van de fairy stream vind je nog een kleine waterval. Op deze manier weet je dat je niet verder kan en dezelfde weg weet terug moet lopen. Op zich geen straf, want de natuur is schitterend. Zeker een aanrader als je hier in de buurt bent.

Witte krijtrotsen, rood zand, felgroene bomen en een strakblauwe lucht

Saigon ( Ho Chi Minh ), dag 19 t/m dag 22

Op “slechts” een aantal uren reizen vanaf MuiNe ligt Ho Chi Minh stad, ook wel Saigon genoemd. Een stad met zo’n 5 miljoen inwoners, en ongeveer evenveel scooters. Het is een drukke stad, waar 2-baanswegen gemiddeld door 5 bestuurders worden gedeeld. Een stad waar zebrapaden op de weg zijn geschilderd maar geen functie hebben en een stad met een bruisend nachtleven. Maar het is vooral de stad die bekend is om de historie van de Vietcong, van het tunnelstelsel in het oerwoud en van de Mekong delta. En dit zijn ook precies de bezichtigen die onze dagen hebben gevuld in Saigon.

Cu Chi tunnels van de Vietcong

Op zo’n 2 uurtjes rijden van Ho Chi Minh zijn de Cu Chi tunnels te bezoeken. Een inmens netwerk van ongeveer 250 kilometer onder de grond. Op deze manier bewogen en leefden de Vietcong tijdens de oorlog onder de neuzen van de Amerikanen.

1 van de ingangen van de ondergrondse tunnels van de Vietcong

Tijdens de oorlog was er een ingenieus stelsel van welgeteld 3 verdiepingen onder de grond aangelegd door de Vietcong. Compleet met keukens, ziekenhuizen, scholen en slaapplekken waren het totale dorpen onder de grond. Er wordt uitleg gegeven hoe de tunnels zijn gebouwd, er zijn filmopnames te zien en veel foto’s van toentertijd. Tijdens de rondleiding door een gids mag je zelf op zoek naar 1 van de ingangen van het stelsel. Zonder hulp is deze echt niet te vinden. 

Deze ingang was zonder hulp van de gids niet te vinden

Zelf ervaren, kruip door de tunnels

Je mag tijdens deze rondleiding zelf ervaren hoe het is om in deze tunnels te bewegen. Er is een 100 meter lange tunnel open voor de toeristen, en dit is best indrukwekkend. Het is zo smal en heet, dat je je niet kan voorstellen dat hier in totaal zo’n 18.000 mensen hebben geleefd tijdens de oorlog. En dan hebben ze zelfs het grootste deel van de tunnel nog iets verbreed, indrukwekkend en onbegrijpelijk. 

Zeker het bezoeken waard als je in Saigon verblijft, de Cu Chi tunnels

Op de achtergrond hoor je schoten van AK-47’s & machinegeweren, dit maakt het bezoek nog indrukwekkender. De schoten gaan door merg en been, dit wil je eigenlijk niet meemaken. Maar er is voor gekozen dat de toeristen hier tegen betaling kunnen “ervaren” hoe het is om te schieten met dit soort geweren. Voor mij had dit persoonlijk niet gehoeven, de omgeving is al indrukwekkend genoeg. 

Ook zijn er nog diverse boobytraps tentoongesteld, is er een Amerikaanse tank op het terrein aanwezig en is er nog meer zwaar geschut te zien. Een stukje geschiedenis van Vietnam dat je zeker niet mag overslaan als je in dit land op vakantie bent. 

Mekong delta

Het riviergebied in het zuiden van Vietnam is ook wel beter bekend als de Mekong delta. Het leven in deze omgeving speelt zich in grote mate af rondom deze rivier. Met vele kleine dorpjes, aftakkingen van de Mekong die als slootjes door het landschap kronkelen en eilandjes die onbereikbaar zijn voor gemotoriseerd verkeer is het een prachtige omgeving. De tijd heeft hier stilgestaan sinds de vorige eeuw zo lijkt het.

Afgelegen huizen aan het water, deels op palen vanwege het grote verschil tussen hoog & laag water

Op een boot hebben we het gebied rondom Can Tho verkend. Tijdens onze tocht over de rivier kwamen we langs een drijvende markt waar werkelijk vanalles werd verkocht. Van rijst, aardappelen, kleding tot vers fruit, alles was aanwezig. Grappig om te zien dat alles wat op een normale markt voorradig is, hier ook op het water verkrijgbaar is. We hebben een stop gemaakt en hebben op de boot van de fruitboer verse annanas & verse mango gekocht. Een prima ontbijt deze dag.

Het gehele fruitassortiment was verkrijgbaar op deze boot

Lokale ambachten

De tocht werd vervolgd over de kronkelende riviertjes en hebben een aantal locals aangedaan. We werden ontvangen bij een Vietnamees stel om vers fruit te komen proeven dat bij hen in de achtertuin werd verbouwd. Onder het genot van wat lokale muziek, wat gedans en mooi toneelspel werden we verwend met bananen, dragonfruit, lychee en durian. Typisch Vietnamese fruitsoorten die hier in overvloed groeien. 

Deze 2 vriendelijke mensen hebben ons verwend met en vers fruit proeverij bij hun thuis

Vervolgens hebben we een winkeltje aangedaan waar ze diverse produkten maakten. Onder andere snoepjes, rijstpopcorn met kokos en verschillende sterke dranken waren de specialiteit. We kregen diverse demonstraties hoe ze onder andere rijstpapier maakten, hoe de rijst gepoft werd en hoe de drank werd gestookt. Erg interessant, zeker als je te horen krijgt dat de drank gemaakt werd met onder andere cobra, schorpioenen, bananen en/of  rijst. We hebben alle smaken mogen proeven, en de alcoholpercentages verschilden van zo’n 14% tot 48%. Een lekker begin van de middag!

De gehele familie hielp mee in het bedrijfje, van jong tot oud, met ieder zijn/haar eigen taak

Na een heerlijke lunch van noodlesoep, verse vis, rijst en gewoonte groenten werden we nog verblijd met een boottocht van ongeveer een kilometer of 3 door de meest nauwe waterwegen van de Mekong delta. Hier konden geen grote boten komen, waardoor we werden vervoert door de lokale vrouwen die ons moesten roeien. Ook wel weer een ervaring op zich. Een mooi stukje van Vietnam, de Mekong delta. 

Met 4 personen in een boot werden we door de smalle slootjes gevaren

Phu Quoc, dag 23 t/m dag 26

De laatste dagen van het verblijf in Vietnam breng ik door op het tropische eiland Phu Quoc. Een eiland in opkomst, zo blijkt als je van de ferry afstapt en richting je hotel rijdt. Diverse grote resorts worden er gebouwd en verschillende bouwputten zijn links en rechts het uitzicht dat je hebt. Niet echt een hele goede binnenkomer maar goed, de schoonheid van het eiland moet ik dan zelf maar gaan ontdekken. 

National park van Phu Quoc

Bijna driekwart van het eiland van Phu Quoc bestaat uit het gelijknamige national park. Ik dacht er in eerste instantie een mooie lange hike te kunnen maken, helaas bleek dit achteraf niet het geval. Er zijn nauwelijks wandelpaden, en de forest walk welke ik voor ogen had, was niet begaanbaar. Maar ik ben natuurlijk niet voor 1 gat te vangen, dus ergens op de route heb ik mijn scooter midden in het bos geparkeerd en toch een deel van deze hike kunnen lopen.

Het pad dat dwars door het oerwoud heen loop op Phu Quoc

Met de scooter ben ik in de vroege morgen, rond 07:00 uur vertrokken vanaf Duong Dong, het plaatsje waar ik verbleef in het 9 station hostel. Een rit van zo’n 40 minuten noordwaarts bracht me in de buurt van Cua Duong in het Gahn Dau area. Hier heb ik eerst een klein dorpje aan de kust aangedaan, Rach Vem village. Met misschien 200 inwoners, erg afgelegen en helemaal niet toeristisch. De inwoners stonden raar te kijken toen ik een rondje door het dorp deed op de scooter. De plaatselijke economie maar even gestimuleerd en 2 flesjes water gekocht. Vanaf hier richting het strand gelopen en daar wat zeesterren gespot. Helaas was het water niet al te helder, iets waar dit eiland wel meer last van heeft op bepaalde plaatsen. 

zeesterren spotten bij Rach Vem village

Forest walk

Terug op de scooter en op naar de volgende stop, de forest walk. Helaas was deze dus niet begaanbaar, de exacte reden waarom ben ik tot op heden nog niet achter gekomen. Maar hierdoor wordt je wel innovatief om toch een glimp van deze trail op te vangen. Met de scooter ben ik een landweg ingeslagen die me vanaf Cua Duong richting de kustplaats Gahn Dau bracht.  Spectaculair was deze route op sommige momenten zeker. Veel modder, gaten in de weg die leken op inslagen van meteoren en tijdens deze 16 kilometer lange weg slechts  3 andere avonturiers tegen gekomen die het ook aandurfden om dit pad in te slaan. Interessant dus! 

Grote delen van de weg waren goed begaanbaar met de scooter

Onderweg kom je toch wel een variëteit aan omgevingen tegen, wat de tocht best interessant maakte. Huizen die in de middle of nowhere een bestaan hadden, kilometers uitgestrekt oerwoud waar alleen een zandweg doorheen liep en sporadisch een vijver of stukje rivier dat het landschap sierde. 

mooie weerspiegelingen in het spiegelgladde water 

Wildlife

Doordat het nog redelijk vroeg in de ochtend was had ik het geluk om ook nog wat dieren te spotten. Een grote adelaar vloog zo’n 200 meter boven me en trotseerde evenwichtig een hoge boomtop. Iets verder de dichte jungle in heb ik nog een kleine groep apen gespot van 3 stuks en tussen het struikgewas hadden 2 soorten van eekhoorns hun speelkwartiertje. Een prima score zo rond het middaguur. 

Het is even goed zoeken, maar 2 van de 3 apen kunnen trakteren op een fotoshoot

Gelukkig zijn er dus nog een aantal mooie plekken te ontdekken op Phu Quoc, al is het wel even zoeken. Het eiland wordt overspoeld met vuilnis, de bewoners weten zelf niet waar ze ermee naartoe moeten. Helaas is dit op veel plekken van dit eiland een groot probleem. Plaatjes van vuilnisvrije stukken natuur zijn helaas een zeldzaamheid. Het is hopen voor het eiland dat dit probleem de komende jaren onder de aandacht wordt gebracht en wordt opgelost. Zo niet, dan zijn bovenstaande, en onderstaande afbeelding, helaas steeds vaker een uitzondering te noemen. 

Er zijn nog mooie plekken te vinden op het eiland, al is het af en toe even zoeken

Sao beach

Wanneer je een bezoek brengt aan Phu Quoc, ben je meestal op zoek naar parelwitte stranden, palmbomen, een strakblauwe zee en verder iemand die je lastig valt. Ik kan je wel zeggen, alles wat ik hierboven heb omschreven ga je helaas niet vinden. De meeste stranden zijn redelijk vuil en de zee is aan de westkant van het eiland redelijk ruig. De meeste stranden zijn door het opkomende toerisme en de bouw van megaresorts slechts toegangkelijk voor eigen gasten. Het is dus even zoeken naar een strand wat hierbij in de buurt komt. Sao beach is dan misschien nog een toevluchtsoord, al is het ook hier niet meer al te schoon helaas. 

Verlaten was het wel en het water was er heelijk warm, maar ik heb mooiere plekken gezien

Aan de westkust van het eiland tussen Vung Bau beach en Cua Can beach was nog wel een verlaten stukje strand te vinden. Slechts een aantal vissers die de rotsen trotseerden waren mijn metgezellen deze middag. 

Een verlaten strandje aan de westkust van Phu Quoc

Al met al een leuke bestemming om een 3tal dagen tot rust te komen, maar als je de keuze hebt om een anders tropisch eilandje aan te doen, dan zal ik dat adviseren. Er zijn mooiere plekken op deze aarde om te bezoeken, zeker schonere!

Eindoordeel Vietnam

Vietnam is een mooie lowbudget bestemming om even de drukte van het leven in Nederland te ontvluchten. Helaas weten veel mensen dit, en je komt dus tijdens je reis in Vietnam ook veel landgenoten tegen. Nu hoeft dit natuurlijk niet erg te zijn, maar het was wel even wennen.

Iedereen maakt ook ongeveer dezelfde route, waardoor het nog wel eens voorkomt dat je dezelfde gezichten een aantal honderd kilometers verderop wederom tegenkomt. De land heeft een grote diversiteit. Miljoenensteden zoals Hanoi en Ho Chi Minh hebben een compleet ander impact op je dan bijvoorbeeld Hoi An en Dalat. In bijna 4 weken heb je tijd genoeg om het gehele land te bezoeken.

Een groot pluspunt aan Vietnam is wel dat het spotgoedkoop is. Voor zo’n 8,= euro per nacht heb je een privékamer, voor een eurootje of 3 tik je een avondmaaltijd op de kop en ook het reizen in Vietnam is goed te betalen. Met slaapbussen, die erg comfortabel zijn, ben je voor nog geen 10,= euro ben je op de volgende plaats van je bestemming. Wanneer je 1.000,= euro neerlegd voor een maand in Vietnam ben je met 2 personen de koning te rijk. Daar betaal je in Nederland slechts je huur van!

7 gedachtes over “Vietnam

    1. Hey Gerwin & Paula,

      leuk dat jullie de verhalen lezen en zo op de hoogte blijven. Ja het is nog steeds genieten geblazen. Er is nog geen moment in mijn hoofd opgekomen om naar Nederland terug te komen haha.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *